Met deze vier tips pak je wanbetalers aan

Wil je kennismaken? Plan je gesprek!

Als je er nog niet mee te maken had, dan gaat het vroeg of laat gebeuren: wanbetalers. Niets is zo vervelend als je bezig moeten houden met klanten die niet betalen. Je kunt ze dan ook beter voorkomen, dan later te moeten genezen.

Met deze tips kun je ze voorkomen en pak je ze aan.

Tip 1: Communiceer duidelijk je betalingstermijnen

Het maken van duidelijke afspraken zorgt ervoor dat je klanten op de hoogte zijn van hun verplichtingen. Communiceer dus duidelijk wat je betalingstermijnen zijn. De betalingstermijnen kun je vermelden in je algemene voorwaarden en je zet de betalingstermijn op je facturen. Het is dus belangrijk dat je de algemene voorwaarden van degene waarmee je zaken doet leest! Je kunt de betalingstermijn zelfs ook nog vermelden op je offertes.

Tip 2: Leg de gemaakte afspraken vast in een contract

Zonder deugdelijk contract is moeilijk te bewijzen welke afspraken je hebt gemaakt met je klant. Leg de gemaakte afspraken dus vast in een schriftelijk contract. Hierin kun je ook afspraken maken over sancties bij te laat betalen. Dit kun je overigens ook in je algemene voorwaarden vermelden.

Tip 3: Laat klanten aanbetalen of vooraf betalen

Laat klanten een aanbetaling doen of laat ze het volledige bedrag op voorhand betalen. Dit verlaagt jouw risico en verhoogt de betrokkenheid van de klant.

Bedrijven mag je altijd alles vooruit laten betalen. Consumenten mag je alleen vrijwillig het volledige bedrag vooruit laten betalen. Je mag eventueel wel een aanbetaling van maximaal 50% vragen.

Tip 4: Zorg dat je administratie op orde is

Een goede factuur moet voldoen aan een aantal voorwaarden. Het toevoegen van een factuurdatum en een betalingstermijn is daar onderdeel van. Verstuur je facturen op tijd en regelmatig en zorg ervoor dat je op tijd herinneringen stuurt.

Je kunt beginnen met een vriendelijke herinnering, vervolgens een strengere herinnering en daarna een aanmaning waarbij je rente en incassokosten rekent. Als deze herinneringen niet helpen kun je proberen telefonisch contact op te nemen met je klant. Niet geholpen? Neem dan incassomaatregelen en schakel een jurist in.

Is jouw bedrijf wanbetaler proof?

Zijn de juridische documenten van jouw bedrijf wanbetaler proof?
Staan je betalingstermijn en sancties bij te laat betalen in je algemene voorwaarden?
Vermeld je de betalingstermijn of je facturen en offertes?
Wil je weten of je je betalingsherinneringen op de juiste wijze verstuurd?

Boek een kennismakingsgesprek. Dan nemen we samen de juridische documenten van jouw bedrijf door.

Kennismaken en contact

Juridisch advies nodig en benieuwd wat ik voor je bedrijf kan betekenen? Vraag een gratis kennismakingsgesprek aan en dan spreken we elkaar snel! Heb je specifieke vragen? Neem dan contact op.

Juridische diensten