Het opnemen van kernbedingen in je algemene voorwaarden is vragen om problemen. Ze horen daar niet thuis. Hieronder lees je wat kernbedingen zijn en waarom je deze niet moet opnemen in je algemene voorwaarden.
Wat zijn kernbedingen
Een kernbeding geeft de kern van een prestatie weer. De kern van de prestatie is bijvoorbeeld de prijs die je afspreekt met je klant, het product dat wordt gekocht, de hoeveelheid die wordt gekocht of hoe lang iets duurt om uit te voeren. De kern van de prestatie kan per klant anders zijn. Dit zijn afspraken die je dan ook opneemt in de offerte of opdrachtbevestiging. Kernbedingen zijn zo belangrijk dat zonder die afspraken de overeenkomst niet tot stand komt. Bijvoorbeeld als de prijs te hoog is of als je er niet uitkomt over de leveringstermijn. Je hebt wilsovereenstemming van beide partijen nodig.
Kernbedingen zijn niet hetzelfde als algemene voorwaarden
Het is belangrijk onderscheid te maken tussen kernbedingen en algemene voorwaarden. Kernbedingen geven de kern van de prestatie weer en verschillen per klant. Algemene voorwaarden zijn herbruikbaar en bij iedere klant hetzelfde. Kernbedingen mogen niet in de algemene voorwaarden staan want dan zijn ze ongeldig. De bedoeling van algemene voorwaarden is immers herhaling. Zo hoef je niet steeds dezelfde afspraken opnieuw te maken. Het is dan ook niet verplicht om algemene voorwaarden te hebben maar het is wel handig.
De offerte of opdrachtbevestiging
Vermeld dus geen prijzen of specifieke leveringstermijnen in je algemene voorwaarden. Dit zijn kernbedingen die je opneemt in de offerte of opdrachtbevestiging. De algemene voorwaarden verklaar je van toepassing op de offerte of opdrachtbevestiging. Hoe je dat doet lees je hier.
Neem gerust contact op of plan een gratis kennismakingsgesprek als je twijfelt of er kernbedingen in je algemene voorwaarden staan.