“U kunt op elk willekeurig punt uit het vliegtuig worden gezet en verder vervoer worden ontzegd”. Deze zin staat in de algemene voorwaarden van Ryan Air. Het is dus verstandig de algemene voorwaarden van de ander te lezen. Want ookok als je ze niet hebt gelezen, kunnen de algemene voorwaarden van de partij waarmee je contract toch van toepassing zijn. En dat is risicovol. Je wilt toch weten op welke basis je afspraken maakt?
Wist je dat weinig mensen de algemene voorwaarden lezen
Wist je dat maar 1 of 2 op de 1000 mensen de algemene voorwaarden van een bedrijf leest? Dit komt neer op 0,2%.
The University of Chicago heeft een maand lang onderzoek gedaan onder 48.154 consumenten en 90 bedrijven en hieruit blijk dat 50% van die 0.2% minder dan 30 seconden en 90% van die 0,2% minder dan 2 minuten naar de algemene voorwaarden van een bedrijf kijkt. Dit is zo kort dat met zekerheid kan worden gezegd dat ze niet goed worden gelezen.
Kleine lettertjes
Iedereen kent de “kleine lettertjes” maar eigenlijk niemand leest ze. “Kost teveel tijd” of “is alleen nodig als er stront aan de knikker is” is wat ik vaak hoor. Ik snap ook wel dat algemene voorwaarden vaak onleesbaar, onbegrijpelijk en lang zijn. Je wilt gewoon die vliegtickets bestellen voor die toffe vakantie!
Toch zouden veel ondernemers achteraf willen dat ze de algemene voorwaarden van de wederpartij hadden gelezen of zelfs algemene voorwaarden hadden laten opstellen. Algemene voorwaarden zijn immers het hart van jouw onderneming en kunnen van groot belang zijn in een geschil met een klant.
Ik mag wel hopen dat Ryan Air je niet uit het vliegtuig zet boven de Atlantische Oceaan…
Het fundament van je onderneming
Algemene voorwaarden zijn het fundament van je onderneming. Ze zijn belangrijk in geschillen. Wil jij meer weten over het belang van algemene voorwaarden? Ik leg het je graag uit in een kennismakingsgesprek.