In 3 stappen je factuur betaald krijgen

Wil je kennismaken? Plan je gesprek!

Iedere ondernemer krijgt er wel eens mee te maken: facturen die onbetaald blijven. Het kan een keer voorkomen dat een klant de factuur is vergeten te betalen maar regelmatig komt het voor dat een factuur helemaal niet wordt betaald. Hieronder lees je hoe je dat aanpakt:

Stap 1:

Voorkomen is beter dan genezen. Het begint met het maken van goede afspraken met de klant. Zorg dat je deze afspraken schriftelijk bevestigd aan de klant in bijvoorbeeld een e-mail of een overeenkomst. Wanneer het product of de dienst is geleverd wordt het tijd voor het (zo snel mogelijk) versturen van de factuur. Een goede inhoud van je factuur is daarbij van belang. Zorg dat de betalingstermijn, de hoogte van het bedrag, factuurnummer en de betaalrekening duidelijk zijn.

Tip: zorg dat je je algemene voorwaarden tijdig (!) meestuurt naar de klant en verklaar deze van toepassing op overeenkomst die je sluit met de klant.

Stap 2:

Is de factuur niet binnen de betaaltermijn voldaan door je klant? Stuur altijd eerst een vriendelijke herinnering. Na een week nog steeds geen betaling ontvangen? Probeer je klant dan eens te bellen. Wellicht heeft de klant een reden om de factuur niet te betalen. Maak in ieder geval afspraken over de betaling of stuur een tweede herinnering. Meld in deze tweede herinnering dat de betalingstermijn al enige tijd is verstreken en dat je rente in rekening gaat brengen. Ontvang je daarna nog steeds geen betaling? Stuur dan een aanmaning waarbij je de (wettelijke of contractuele) rente en incassokosten in rekening brengt. Geef de klant nog eens een termijn om te betalen en geef aan dat je voornemens bent juridische stappen te nemen als de betaling uitblijft.

Stap 3:

Toch niet gelukt om de klant de factuur te laten betalen? Schakel dan een jurist in. Deze kan je helpen de factuur alsnog te innen en indien nodig een gerechtelijke procedure te starten. De rechter zal dan gaan beslissen over het betalen van de factuur en de bijkomende kosten zoals rente en incassokosten. Krijg je gelijk van de rechter? Je kunt dan een gerechtsdeurwaarder inschakelen om zo iemand dwingen te betalen.

Paytime

Ik begrijp dat je het liever niet zover laat komen. Daarom kijk ik graag samen met jou naar een manier waarop je je factuur wél betaald krijgt en waarbij een gerechtelijke procedure kan worden voorkomen. Wist je dat enkel een brief, verstuurd door een jurist, al zoden aan de dijk kan zetten?

Bel of mail me gerust bij vragen!
0623891019 of info@lein-legal.nl

Kennismaken en contact

Juridisch advies nodig en benieuwd wat ik voor je bedrijf kan betekenen? Vraag een gratis kennismakingsgesprek aan en dan spreken we elkaar snel! Heb je specifieke vragen? Neem dan contact op.

Juridische diensten