Leuk! Je hebt eindelijk je droomhuis gevonden waar jij met je partner gaat wonen. Of misschien heb je wel de perfecte bedrijfsruimte gevonden waar jij kan gaan doen wat je leuk vindt: ondernemen. Of heb je een ruimte over en wil je deze gaan verhuren? Denk dan goed na over de afspraken die je maakt en zet deze op papier in een huurovereenkomst voor woonruimte of bedrijfsruimte.
Ik kan me voorstellen dat je niet goed weet wat je dan opneemt in zo’n huurovereenkomst. Dat lees je hieronder.
Belangrijke afspraken
Bij het (laten) opstellen van een huurovereenkomst is het verstandig in ieder geval aan de volgende punten te denken:
- De naam van de huurder;
- De naam van de verhuurder;
- Het adres van de ruimte;
- De huurprijs. Is deze bijvoorbeeld all-in of verdeeld in kale huur en servicekosten?;
- Op welke wijze en op welke tijdstip de huurprijs ga je de huurprijs betalen;
- De hoogte van de borg;
- Een omschrijving van de ruimte en eventueel kun je daar nog foto’s aan toevoegen;
- Startdatum van de huurovereenkomst;
- Afspraken over de verhoging van de huurprijs;
- Eventuele regels waar de huurder zich aan dient te houden;
- Handtekening van de verhuurder en de huurder en de datum van ondertekening;
- Eventueel kun je een opnamestaat en een sleutelverklaring bijvoegen.
Verschillende soorten huurovereenkomsten
Wanneer je een ruimte gaat verhuren is het aan te raden om je te laten adviseren door een jurist of een huurovereenkomst te laten opstellen door een jurist. Er zijn namelijk diverse soorten huurovereenkomsten waarvoor ook diverse regels gelden.
Denk bijvoorbeeld aan de verhuur van bedrijfsruimte of woonruimte. In het geval van woonruimte kan er sprake zijn van een onzelfstandige woning, zoals een kamer, of een zelfstandige woonruimte, zoals een appartement. Daarnaast kan er sprake zijn van vrije sector huur of zelfs van sociale huur waarbij de huurprijs niet zomaar mag worden verhoogd.
Check dus goed wat voor soort huurovereenkomst je aan gaat!
All-in prijs of servicekosten
Wanneer een ruimte wordt verhuurd komen daar naast de huurprijs ook extra kosten bij kijken zoals gas, water en licht maar ook onderhoudskosten, schoonmaakkosten, tuinonderhoud of kosten voor de huismeester. Deze kosten kunnen worden opgenomen in de huurprijs waardoor er sprake is van een all-in huurprijs. Deze kosten kunnen ook los worden berekend waardoor je kunt spreken van servicekosten. Maak hier duidelijke afspraken over met je huurder of verhuurder!
Opzegging
In de huurovereenkomst kun je een opzegtermijn opnemen waarmee de huurder rekening moet houden wanneer hij de huur wenst op te zeggen. Meestal is deze opzegtermijn een maand of twee maanden.
De verhuurder mag de huurovereenkomst niet zomaar opzeggen. Een huurder geniet huurbescherming. De verhuurder kan de huur alleen mag opzeggen om een (goede) reden die in de wet staat. Het zou namelijk wat zijn als de verhuur je zomaar uit je huis of bedrijfsruimte kan zetten! Bij een dringende reden kun je denken aan een achterstand van betaling van de huurprijs, overlast of dringend eigen gebruik.
Laat een huurovereenkomst opstellen of nakijken door een jurist
Kortom, bij het opstellen van een huurovereenkomst komt veel regelgeving kijken. Sinds 1 juli 2023 moeten huurafspraken zelfs schriftelijk worden vastgelegd in een huurovereenkomst! Het is dus verstandig de hulp van een jurist in te schakelen.
Neem gerust contact op via het contactformulier op de website, telefonisch of via whatsapp op 0623891019 of per mail via info@lein-legal.nl