Weet jij het verschil tussen een gewone koop en consumentenkoop?

Wil je kennismaken? Plan je gesprek!

Als je producten of diensten verkoopt dan sluit je op dat moment een koopovereenkomst met de koper. Maar wanneer spreken we nu over een gewone koop of een consumentenkoop? Ik leg het je graag uit! 

Koop

Een koop tussen twee consumenten, dus bijvoorbeeld een particulier die via Marktplaats iets verkoopt aan een andere particulier, is een gewone koop. Maar ook een koop tussen twee professionele partijen betreft een gewone koop. Een professionele partij is doorgaans iemand die handelt in de uitoefening van een bedrijf dus bijvoorbeeld een winkel of een webshop. 

Consumentenkoop

Wanneer een consument een product (het moet gaan om een roerende zaak!) koopt van een professionele partij dan noemen we dit een consumentenkoop. Wanneer je bijvoorbeeld als particulier een paard koopt bij een handelsstal dan kan dit doorgaans als consumentenkoop worden gekwalificeerd. 

Een professionele verkoper kan echter zowel een natuurlijk persoon als een rechtspersoon zijn. Of iemand een consument is hangt namelijk af van de reden van de koop. Wanneer een bakker een oven koopt voor in zijn bakkerij dan is dat een gewone koop. Wanneer diezelfde bakker een oven koopt voor bij hem thuis dan is dat een consumentenkoop. 

Onderscheid

Het onderscheid tussen een koop en een consumentenkoop is belangrijk omdat consumenten meer bescherming genieten volgens de wet. Bijvoorbeeld bij een telefonische aankoop of een aankoop via internet. Van deze wettelijke regels mag niet in het nadeel van de consument worden afgeweken anders kan de koopovereenkomst worden vernietigd. 

Daarnaast heeft de verkoper heeft een informatieplicht naar de koper en de koper heeft op zijn beurt een onderzoeksplicht. Dit houdt in dat de verkoper de koper moet inlichten over het te verkopen product en de koper moet de verkoper informeren over zijn aankoop doel.

Non-conformiteit  

Voldoet het gekochte product niet aan de verwachtingen van de consument? Dan komt de wet de consument tegemoet met het zogenoemde “bewijsvermoeden”. Als een product binnen 12 maanden na de koop al kapot is of niet meer werkt dan wordt geacht dat het product al gebrekkig was op moment van de aankoop. De verkoper zal dan het tegendeel moeten bewijzen. Dus heb je een stofzuiger gekocht bij een witgoedzaak en is deze binnen drie maanden al kapot? Dan mag de witgoedzaak bewijzen dat dat niet zo was. 

Wanneer er sprake is van een gewone koop dan zal de koper moeten bewijzen dat het product op moment van de verkoop al gebrekkig was. Jij zal dus moeten bewijzen dat de stofzuiger al kapot was op moment dat je de stofzuiger kocht. 

Problemen bij een aankoop

Heb je een product gekocht dat niet voldoet en heb je hier vragen over? Neem dan contact op via info@lein-legal.nl of 06-23891019. 

Kennismaken en contact

Juridisch advies nodig en benieuwd wat ik voor je bedrijf kan betekenen? Vraag een gratis kennismakingsgesprek aan en dan spreken we elkaar snel! Heb je specifieke vragen? Neem dan contact op.

Juridische diensten