RTL Nieuws kwam dit weekend met het nieuws dat mensen steeds vaker in de schulden komen door achteraf betalen. ‘Klarna en Riverty (voorheen AfterPay), de grote aanbieders van uitgesteld betalen, duiken steeds vaker op als schuldeiser bij mensen met financiële problemen’. De mogelijkheid tot achteraf betalen wordt veel gebruikt door webshops.
Op elk moment van de dag shoppen
Online shoppen is momenteel erg populair omdat het op elk moment van de dag kan. Vaak bieden webshops meerdere betaalmogelijkheden aan, waaronder de mogelijkheid tot het uitgesteld betalen van je aankoop. Het aantal claims van bedrijven als Klarna en Riverty zou echter de afgelopen vijf jaar verdubbeld zijn. Het Nibud vindt dit zorgelijk en pleit voor strenge regels. Je gaat immers gewoon een lening aan.
Maar wist je dat webshops volgens de wet deze betaaloptie moeten aanbieden?
Wettelijke regels bij achteraf betalen in je webshop
Volgens de Wet Koop of Afstand mag je van particulieren niet een aanbetaling van meer dan 50% eisen. Een particulier mag alleen vrijwillig het hele bedrag betalen, je mag het niet eisen. Zorg er dus voor dat je de consument altijd een betaalmogelijkheid biedt waarbij achteraf betalen mogelijk is. Bij verkoop aan bedrijven geldt deze regel niet en mag je zelf de betalingsvoorwaarden bepalen.
Let op de risico’s bij achteraf betalen voor jou als webshop!
Voor jou als webshop brengt de mogelijkheid tot achteraf betalen natuurlijk wel risico’s met zich mee. Het is dus verstandig om meerdere betaalmogelijkheden aan te bieden in je webshop. Met iDeal geef je je klanten de mogelijkheid om vooraf te betalen en met een creditcard betaling (wellicht via Paypal) geeft je klant de mogelijkheid om achteraf te betalen. Voor jou als webshop zijn aanbieders als Klarna en Riverty nog niet zo vervelend. Zij nemen de incasso voor je uit handen door het sturen van herinneringen en notificaties aan de klant. Soms staan zulke partijen zelfs garant voor de betaling van de factuur!
Voordelen voor de consument
Het voordeel van achteraf betalen voor jou als consument is dat je kunt wachten of je product daadwerkelijk wordt bezorgd en dat je het product eerst eens goed kunt bekijken om te zien of het is wat je ervan had verwacht. Vind je het product niks? Stuur je het gewoon retour en hoef je niets te betalen.
Wil je het product houden? Zorg dan dat je tijdig betaalt. Zo voorkom je dat een schuldeiser bij je aanklopt.
Benieuwd hoe dit zit voor jouw webshop? Plan dan een kennismakingsgesprek.